Dag 13 - Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Romana Holst - WaarBenJij.nu Dag 13 - Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Romana Holst - WaarBenJij.nu

Dag 13 - Kaapstad

Door: Romana

Blijf op de hoogte en volg Romana

25 November 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanmorgen werden we om 10:30 bij de clocktower aan de Waterfront verwacht, dus hop weer in de bus.
Bestemming vandaag was Robbeneiland, waar Nelson Mandela een groot deel van zijn gevangenschap heeft doorgebracht. Na een controle alsof we met het vliegtuig gingen ( met detectiepoortjes en al) konden we plaatsnemen op een grote boot.
Aan boord weden de safety instructions gegeven en werd ons verteld waar we de reddingsvesten en spuugzakken konden vinden, de zee was namelijke een beetje wild vanmorgen.
En dat terwijl en om 10:30 al flink warm was en de zo'n volop scheen.

De boot schommelde af en toe behoorlijk, maar gelukkig geen last van zeeziekte. Na zo'N drie kwartier varen, kwamen we aan op Robbeneiland. Uit de boot gestapt volgden we de massa, maar geen idee wat de bedoeling was. In een groep van ongeveer 50 man kwamen we terecht in een van de afdelingen van de gevangenis en werden we opgewacht door een oud (politiek) gevangene van Robbeneiland. Gevoed door zijn eigen ervaring vertelde hij ons het verhaal van de zwarte gevangenen die tussen de jaren60 en 90 daar gevangen zaten.
We kwamen terecht bij de isolatiecellen, de groepscellen (met douches) en ten spotte in het deel waar de Politieke leiders (gesepareerd) gevangen zaten. Hier was ook de cel waar Nelson Mandela gevangen zat.

Na de rondleiding door (een deel van ) de gevangenis konden we plaatsnemen in een bus die ons de rest van het eiland liet zien. Daar waar de gevangenen stenen moesten uithakken en het gedeelte waar de bewakers woonden.

Na zo'n twee uur konden we weer op de boot stappen voor de terugtocht. We hadden nu de mazzel om plaats te kunnen nemen op het buitendek. Nog geen 10 minuten onderweg, werd er ineens geroepen: Walvissen!!! En ja hoor! Op een kleine afstand van de boot konden we verschillende walvissen zien zwemmen. Niet helemaal, maar wel hun staarten en het water dat uit hun blaasbalg spoten. Geweldig om dit ook nog mee te kunnen maken.

Daarna hebben we sightseeing nog even voortgezet door op de gele bus te stappen die o s onder andere door district 6 ( waar de bevolking aan het begin van de apartheid werd verdreven uit de stad, en hun huizen werden afgebroken), tot op de dag van vandaag zijn er nog vele kale plekken waar alleen gras ligt, en langs Kasteel Goede hoop. Het was op deze vrijdagmiddag erg druk in de stad (vanwege Back Friday) dus een hoop getoeter en oponthoud.

We besloten weer een hapje te gaan eten in het rustigere Camps Bay, wat een goede keuze was.
Nu nog 1 nachtje slapen, dus zo maar eens de koffers en tassen klaarmaken voor vertrek.
Morgen nog 1 dagje toeren en naar Kaap de Goede Hoop, alvorens we ons morgenavond op de luchthaven moeten melden.

• 26 November 2016 - 09:43

Jan Blokker:

Geweldig. En voor staks : een goede vlucht , en tot morgenochtend.
    Groet van ons.