Dag 2 - Naar Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Romana Holst - WaarBenJij.nu Dag 2 - Naar Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Romana Holst - WaarBenJij.nu

Dag 2 - Naar Oudtshoorn

Door: Romana

Blijf op de hoogte en volg Romana

14 November 2016 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Vanmorgen weer vroeg op. De eerste reisdag staat voor de boeg.
Na een ontbijtje buiten op het terras, pakken we de koffers weer in en zetten alles in de auto. Rond 9:15 vertrekken we naar Oudtshoorn, zo'n 415 km verderop. Het eerste stukkie (richting Stellenbosch) is bekend, dat hebben we gisteren ook gereden. Deze tweede dag gaat het rijden al wat relaxter. We slingeren via de Helshoogte tussen de jonkershoek bergen en de Simonsberg omhoog. Onderweg passeren we vele wijnboerderijen. Na een van de grootste (Boschendal) komen we in de Franschhoek vallei, waar alle guesthouses, wijngaarden en restaurants Franse namen hebben. Het stadje Franschhoek is prachtig en doet gezellig aan met alle restaurantjes en winkeltjes. We stoppen even bij het Hugenotenmonument nemen een (zelfgemaakt) bakkie koffie en door.....

Volgende pas is de Franschhoek pas. We worden gewaarschuwd de bavianen niet te voeren, maar die hebben we hier niet gezien. Net na de top stoppen we even voor "de cache van de dag" . Op het moment dat we er geen rekening meer meebouwden zit er ineens een baviaan langs de kant van de weg....

In Robertson stoppen we even bij de plaatselijke spar en slaan wat versnaperingen en lunch in. O.a. "Biltong", gedroogd vlees.
Daarna wordt het landschap ruiger, droger en (vinden wij) wat eentoniger. De R62 is net als "route 66" een weg dwars door de Afrikaanse "prairie". We komen ook nog in wegwerkzaamheden terecht en staan zowaar even 10 munten in de file....

Na even weggedommeld te zijn is het weer tijd voor een bakkie en stoppen we op een rustplekkie. Dit stuk van de route is zo rustig en rechttoe-rechtaan, dat ik het ook wel een stukkie wil proberen. Even wennen, maar al snel ook weer zo vertrouwd dat ik de laatste 160 km tot de guesthouse gereden heb. Één vogeltje was minder blij, die heeft zichzelf te pletter gevolgen tegen te autoruit......

Rond een uurtje of vier arriveren wij in Oudtshoorn. De kamer is veeeeeel groter dan de vorige, er staan zelfs vier bedden in, dus hier wel ruimte genoeg voor de koffers.

We hebben hier ook het zwembad uitgeprobeerd, wel een beetje koud. Voor het diner hoefden we maar twee straten verderop, dus gaan we heel stoer lopend op pad. We komen terecht bij "nostalgie" en eten daar op de veranda Struisvogelbiefstuk.
Morgens eens kijken hoe struisvogels er levend uitzien.....

• 15 November 2016 - 08:08

Tine Castelijns:

Super om te lezen! Dit zal echt een onvergetelijke reis worden! Geniet ervan!

• 15 November 2016 - 11:18

Suzanne Halfschepel:

wauw! eric en romana, wat een super gave reis mogen jullie maken zeg. wat zullen jullie genieten samen...heerlijk.
    heel veel plezier.
    ik ben vandaag weer met en van jullie dochter aan het genietwn. net gezellig gegymd en straks snoezelen.
    een hele fijne tijd! groetjes suzanne