Dag 10 - Plettenberg - Heidelberg - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Romana Holst - WaarBenJij.nu Dag 10 - Plettenberg - Heidelberg - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Romana Holst - WaarBenJij.nu

Dag 10 - Plettenberg - Heidelberg

Door: Romana

Blijf op de hoogte en volg Romana

22 November 2016 | Zuid-Afrika, Swellendam

En ook vanmorgen waren we vroeg wakker, dus was ontbijten om 7:30 geen probleem. Na het uitchecken gingen we de spullen in de auto zetten en lieten de deuren even openstaan tijdens het heen en weer lopen. Dat was niet zo heel handig, aangezien een aapje dat al vliegensvlug doorhad en al bijna in de auto zat om de appels te pakken!
Vandaag zo'n 270 km voor de boeg, maar eerst wandelen op de Robberg. We moesten ons om 8:30 melden en bleken een private guide te hebben vandaag. Warren heette hij. In onze eigen auto met Warren op de achterbank reden we richting de Robberg. Na de gebruikelijke papieren formaliteiten, parkeerden we de auto vlak na de ingang en bracht Warren ons vos een klauterpaadje naar een grot waar duizenden jaren geleden de eerste Afrikaanse bewoners gewoond hadden. Mooi om te zien. Daarna de auto op het parkeerterrein neergezet en begonnen met de wandeling. Het grootste rondje was 9,5 km, de kortste 2,1. Warren vertelde ons zo'n anderhalf uur te gaan lopen. We zouden in ieder geval de Robben te gaan zien en misschien ook nog haaien. Het was een schitterende wandeling over smalle klauterpaadjes met uitzicht op de baai bij Plettenberg. Na zo'n twee kilometer konden we op de lucht afgaan..
En ja hoor daar, zo'n 50 meter naar beneden lagen en zwommen de Robben. Haaien hebben we helaas niet gezien. Toen we terugliepen toch even gekeken of hier nog caches lagen. Er lag er een op een uitkijkpunt, dus daar stopten we even. Warren keek zijn ogen uit toen we een "buisje" onder een steen vandaan toverden en onze naam in het logboek schreven. Ook nummer twee werd snel gevonden. Bij terugkomst op het parkeerterrein waren er nu wel heel veel meer auto's geparkeerd en er stond zelfs een file van een auto of 20 voor de toegangshekken.
Terug in Plettenberg hadden we het zo warm dat we besloten om dan nu eindelijk ook even te gaan dippen in de Indische oceaan. Omgekleed bij het strand en de oceaan in....wat een ruwe golven je kon amper op je benen blijven staan en dan was dit nog wel een zwemgedeelte. En het water was best wel koel, maar na zo'n warme wandeling ook wel heel lekker. Veel tijd om te blijven zonnen hadden we nier, want er stonden ons nog wat reiskilometers te wachten. De volgende plek waar we stopten was Knysna (zeg Nijsna), bekend om de lagune en de watersport. Bij toeval namen we de juiste afslag en kwamen bij "waterfront" terecht, waar veel gezellige terrasjes en winkeltjes waren.
Verder hebben we nog een heel stuk van de Gardenroute langs de kust gereden met steeds weer nieuwe en mooie uitzichten op de Indische oceaan. Na de plaats George reden we wat meer van de kust af en zagen ook gelijk dat het landschap veranderde. Het werd weer droger en minder groen. Tegen half vijf kwamen we in Heidelberg aan en op de kruising richting het guesthouse pakten we ook nog een geocache mee. Daarna moesten we nog zo'n 5 kilometer over een onverharde weg rijden voor we boven op een berg bij het guesthouse/boerderij werden ontvangen. Ook nu weer een mooie kamer. Vanavond eten we op het guesthouse aan een tafel met de andere gasten. (4 Nederlanders en 2 Engelsen). Er komt o.a. Kudu, struisvogel, hartebeest en Boboti op tafel. Erg lekker en ook gezellig zo met anderen aan tafel. Ook de gastheer komt bog even kennis maken.
Om 22:00 taaien we af naar bed, want morgen staat ons om 7:30 een rondleiding over de farm te wachten.